Nacisk organów regulacyjnych na ograniczenie wapowania wśród młodzieży może równie dobrze zmniejszyć potencjalny wkład wapingu w ograniczenie palenia wśród dorosłych. Dla przeciwników wapowania populacja młodzieży i jak do tej pory nie potwierdzone dowodami zwiększenie nikotynizmu wśród młodzieży a w następstwie „ otwarcie furtki” do palenia tytoniu stanowi fundamentalny czynnik, który de facto eliminuje branie pod uwagę korzyści dla palaczy wynikające z mniejszej szkodliwości e-papierosów.
Tymczasem celem zdrowia publicznego powinno być opracowanie polityk i interwencji, które zarówno ograniczają wapowanie wśród młodzieży, jak i zwiększają zaprzestania palenia wśród dorosłych, innymi słowy zachęcają palaczy na przejście na mniej szkodliwe wyroby tytoniowe. Nowe alternatywy dostarczania nikotyny powinny być uzupełnieniem konwencjonalnych, opartych na dowodach środków zwalczania nałogu palenia tytoniu.
Pozostaje pytanie jak to pogodzić? No to mamy pierwszą możliwość. Znormalizowane opakowanie może zmniejszyć atrakcyjność e-papierosów dla potencjalnych młodych użytkowników, zachowując jednocześnie ich atrakcyjność wśród dorosłych próbujących rzucić palenie. Wynika to z badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii opublikowanego w prestiżowym czasopiśmie JAMA Network Open (IF=13,353)
Taylor E, et al “Association of fully branded and standardized e-cigarette packaging with interest in trying products among youths and adults in Great Britain” JAMA Netw Open 2023; DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2023.1799.
Taylor i wsp. wykorzystali wersję internetową ankiety 2021 Action on Smoking and Health Smokefree Great Britain dla młodzieży i dorosłych. Uwzględniono łącznie 2469 młodych uczestników. Średni wiek wynosił 15 lat, a 52,1% stanowiły dziewczęta. Kohorta dorosłych obejmowała 12 046 osób dorosłych; średni wiek wynosił 49,9, a 53,2% stanowiły kobiety. Otrzymane wyniki pokazują, że młodzież w wieku od 11 do 18 lat miała znacznie większe szanse na zgłaszanie braku zainteresowania wśród swoich rówieśników wypróbowaniem e-papierosów ze standardowymi zielonymi opakowaniami w porównaniu z markowymi opakowaniami (35,8% vs 28,7%; skorygowany OR 1,37, 95% CI 1,10-1,71, P = 0,005)
Badanie dowodzi, że ograniczenie wizerunku marki poprzez znormalizowane opakowanie e-papierosów wiąże się ze zmniejszoną atrakcyjnością produktów e-papierosów wśród młodzieży, w szczególności osób nigdy nie palących i nigdy nie używających e-papierosów, bez zmniejszania ich atrakcyjności wśród dorosłych palaczy.
Po prostu trzeba chcieć działać!
PS, Zdjęcie opakowań wykorzystane z artykułu Elizabeth Shortis a staff writer for MedPage Today